2021-2024 Yılı Program Amaçlarına Ulaşma Durumu Raporu – Özet

2021-2024 Yılı Program Amaçlarına Ulaşma Durumu Raporu – Özet

A.      Amaç: Bu rapor, Hemşirelik Bölümü’nün lisans program amaçlarına ulaşıp ulaşmadığını değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır.

B.      Yöntem:

    • Mezun Anketi (2021–2024 arası)
    • İlk Adım Mezun Anketi (Nisan 2024)
    • Dış Paydaş Anketi (Yöneticiler – Mayıs 2024)

C.      Bulgular:

1. Mezun Görüşleri (2021–2024 Mezun Anketleri):

  • Mezunların %85–90’ının aktif olarak sağlık kurumlarında çalıştığı görülmektedir. Genellikle %80-90 arası sağlık bakanlığı veya üniversite hastanelerinde, %2-5 de özel sektörde istihdam edilmektedir. Mezunların büyük çoğunluğu hastane, birinci basamak sağlık kuruluşları, özel kurumlar gibi sağlık hizmeti sunan yerlerde görev almaktadır.
  • %90+: “Etik ilkelere göre çalışıyorum” diyenler, %85+: “İletişim becerilerimi kullanıyorum”, %80+: “Liderlik becerisi sergiliyorum”, %75+: “Eğitici rolümü kullanıyorum”, %65+: “Disiplinler arası ekiplerle projelerde görev aldım” Mezunlarımızın Etik, iletişim, liderlik, eğitici rol ve ekip çalışması gibi mesleki sorumluluk alanlarında yüksek katılım oranı mevcut.
  • Mezunların büyük çoğunluğu (%85’in üzerinde), aldıkları eğitimin güncel ve kanıta dayalı bilgiye ulaşmalarını kolaylaştırdığını belirtmiştir.
  • %80’in üzerindeki mezun, hemşirelik sürecini etkin bir şekilde kullandığını ifade etmiştir.
  • Mezunların %75’ten fazlası, liderlik, iletişim, bilişim teknolojileri kullanımı ve disiplinler arası iş birliği becerilerinde kendilerini yeterli görmektedir.
  • Mezunların %70’ten fazlası, kanıt temelli rehberleri (Bası yarası protokolü, ERAS, bakım paketleri) kullandığını belirtmiştir.
  • Mezunlar bilimsel gelişmeleri takip etmektedir ve profesyonel gelişim için çaba harcamaktadır. %85+: “Yaşam boyu öğrenmeye sahibim” diyenler, %80+: “Kongre/seminer/sertifika gibi etkinliklere katıldım”,  %70+: “Kanıta dayalı rehber/protokol kullanıyorum (ERAS, bası yarası, vb.)”, %65+: “Bilimsel projelere veya yayınlara katıldım”
  • %35–40: “Yüksek lisans/doktora yapıyorum veya yaptım”,  %70+: “Bilimsel etkinliklere/sertifika programlarına katıldım”,  Yoğun bakım, UMKE, ameliyathane, afet, rehabilitasyon, çocuk sağlığı, kadın sağlığı gibi alanlarda sertifikasyon örnekleri verilmiş olup, Mezunların önemli bir kısmı akademik kariyere yönelmiş ya da çeşitli uzmanlık sertifikaları edinmiştir.

 

2. İlk Adım Mezun Anketi (2024):

  • Mezunların %70–80’ni aktif olarak sağlık kurumlarında çalıştığı görülmektedir. Genellikle %70-75’i sağlık bakanlığı veya üniversite hastanelerinde, %3-6’sı özel sektörde istihdam edilmektedir. Mezunların büyük çoğunluğu hastane, birinci basamak sağlık kuruluşları, özel kurumlar gibi sağlık hizmeti sunan yerlerde görev almaktadır.
  • %90+: “Etik ilkelere uygun çalışıyorum”, %88: “Hemşirelik sürecini uyguluyorum”, %85+: “İletişim becerilerimi kullanıyorum”,  %80: “Disiplinler arası ekip ile çalışıyorum”, %75+: “Liderlik becerilerimi uyguluyorum”, %70+: “Eğitici rolümü (hasta, meslektaş, öğrenci) üstleniyorum” Mezunlar profesyonel ve bilimsel temelli rollerini aktif biçimde uygulamaktadır.
  • Mezunların çoğu, sağlık bakım uygulamalarında hemşirelik sürecini, kanıt temelli protokolleri ve teknolojiyi etkin şekilde kullandıklarını belirtmiştir.
  • Yaşam boyu öğrenme eğilim puanı ortalama 8.4/10 olarak raporlanmıştır. Sürekli gelişim ve bilimsel bilgiye dayalı uygulama yaygındır.
  • Eğitim süreci sonunda edinilen eğitici rol, etik ilkelere uygun davranış, mesleki sorumluluk bilinci mezunların güçlü yönleri olarak öne çıkmıştır.
  • %30+: Yüksek lisans ya da doktora yapanlar, %65+: Sertifikasyon ve özel alanlarda uzmanlık, (AFAD, UMKE, çocuk sağlığı, afet yönetimi, sosyal projeler). Proje katılımları: TUBİTAK, saha taramaları, STK destekli faaliyetlere katılım sağlanmaktadır. Mezunlar akademik ve uzmanlaşmaya yönelmektedir.

3. Dış Paydaş (Yönetici) Görüşleri (2024):

  • Dış paydaşların %75’i, mezunların güncel teorik bilgi, mesleki uygulama ve iletişim becerilerinin yeterli olduğunu belirtmiştir.
  • Eğitici rol, hemşirelik süreci kullanımı, yaşam boyu öğrenme ve etik değerlere bağlılık yönünden mezunlar genel olarak olumlu değerlendirilmiştir.
  • Güçlü yönler olarak “bilgi ve beceri düzeyi, iş disiplini, iletişim, sabırlı ve enerjik olmaları” vurgulanmıştır.
  • Geliştirilmesi gereken yönler olarak ise “liderlik, eleştirel düşünme, protokol takibi, sorumluluk alma” gibi noktalar belirtilmiştir.

 

D. Değerlendirme :

2021–2024 dönemi verileri doğrultusunda, Hemşirelik Lisans Programı’nın genel olarak program amaçlarına ulaştığı görülmektedir. Mezunların çoğu temel mesleki bilgi, beceri ve tutuma sahip olduğunu ifade etmiş; dış paydaşlar da bu durumu desteklemiştir. Ancak özellikle toplum sağlığı uygulamaları, liderlik ve araştırma becerileri gibi bazı alanlarda gelişim ihtiyacı olduğu belirlenmiştir.

 

      E.     Sonuç ve Öneriler:

  • Program başarım göstergeleri her yıl sistematik olarak gözden geçirilecektir.
  • Toplum temelli uygulamalar, araştırma temelli öğrenme, liderlik gelişimi gibi alanlara yönelik içerik ve uygulamalar artırılacaktır.
  • Öğrenci merkezli ve aktif öğrenme yöntemleri güçlendirilecektir.
  • Mezunlarla ve dış paydaşlarla düzenli geri bildirim süreci sürdürülecektir.